Beter laat dan nooit (en korter dan ooit) - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Manon Poliste - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit (en korter dan ooit) - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Manon Poliste - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit (en korter dan ooit)

Door: Manon Poliste

Blijf op de hoogte en volg Manon

22 November 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Lieve lezers,

Het is dat mijn broertje mij er deze week op wees dat ik alweer bijna naar huis toe kom. Ik kan het gewoon echt niet geloven dat ik hier nog maar3 weken ben. Ik begrijp natuurlijk dat jullie met smart staan te wachten om mij binnenkort op Schiphol op te wachten, maar nu het zo dichtbij komt wil ik echt niet naar huis en zou ik eigenlijk nog wel langer willen blijven.

Die reden komt mede voort uit het feit dat ik deze week voor het eerst het Nederlandse journaal heb gezien met een journalist die doodleuk in zijn dikke winterjas buiten liep onder een paraplu. En het is hier al koud laat staan hoe ik überhaupt het Nederlandse weer moet gaan overleven. Niet dus..

Deze week was eigenlijk een grote verassing door het feit dat je uitkijkt van het ene naar het andere moment en eigenlijk weet ik niet heel goed meer wat ik allemaal heb beleefd. De moeder van Tessa is weg en de vriendin van Tessa komt aan. Dat maakt de weken ineens een stuk korter. En het feit dat je als een soort toornig guide gaat meelopen om de stad te laten zien doet je eigenlijk wel goed.
De avonden stonden vooral in het teken van uiteten en de mooie plekken van Dubai laten zien. Maarja als je op zo'n donderdagavond gaat zonder te reserveren schiet het natuurlijk niet altijd even hard op. Tot je dan na zo'n uur rondlopen bij een over gedecoreerd restaurant aankomt waar je als interieur architect nog niet dood gevonden wil worden door alle tierelantijntje, maar het was beter iets dan niets. En de grootste ramp komt daarna nog als je je glas half leeg hebt dat ze het gaan bijvullen of je bord onder je neus vandaan trekken. Dat kan mij soms zo hinderlijk haten. Ze zijn zo nu en dan over behulpzaam en beleefd.

Ik kan wel zeuren, zoals gewoonlijk maar daarna was het echt geweldig. Een privé feestje van de Nederlandse Onderneming 'Ernst en Jan' met uitzicht op de Burj Al Arab op het terrein van het duurste hotel van Nederland waar we tussen de Expats en Indiers met gratis drinken en vooral de goddelijke toetjes uit ons dak konden gaan. Wij niet echt, omdat we meer aan het observeren waren hoe Indiers dansen; oftewel zo (het 3stappen plan)
STAP 1 draai met je rechter voet alsof je een sigaret uitdrukt
STAP 2 draai met je linkerhand alsof je een fles opent
STAP 3 wave met je rechterhand
Misschien een rare omschrijving, maar je moet je voorstellen dat zo mannen van 30 t/m 50 uit hun dak gaan. Briljant!

En niet alle feestjes duren tot laat in de nacht (Allah zij dank). Op vrijdagochtend zaten we al om 6uur in de auto om richting Fujeirah te rijden voor een duiktrip. Een autootje vol met Nederlanders, die gewoon een privé duikinstructeur hadden. Het was echt een hele beleving dat duiken. Tussen het gouden koraal door. Flipperend tussen scholen vissen door bewegend. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het lopen met flippers niet zo gemakkelijk is als er ook nog eens een tienduizend kilo zware luchtfles op je rug is bevestigd.

Fujeirah zelf valt eigenlijk best tegen op het strand na dat nog schoner is dan schoon, alsof je op Aruba bent beland tussen de Palmbomen. Deze stad zelf ligt eigenlijk geheel tussen de olie. Nu snap ik eindelijk hoe het komt dat wij de rijken OLIE SJEIKEN noemen, want als je al die vaten ziet hoeven ze zeker niet te ZEIKEN!

Ik weet dat ik 1 dag te laat ben en jullie misschien gisteren al met spanning op dit verhaal zaten te wachten, maar ik heb een extra dag vrij in de week. Het gevoel dat ik eindelijk weekend kan vieren en dat heb ik dan ook wel gedaan. Rollend het appartement uit naar de overkant van de weg om naar Barasti te gaan. Een strandtent waar ze een DJ hebben en je kan hangen of dansen. Alleen wist ik niet dat dit bestond. Ik weet dat mannen op rare manieren proberen aan je nummer te komen, zoals je bijna aanrijden of in de tram random om je nummer vragen. Maar dit keer ging het wel heel ver en was ik eigenlijk nog bang ook. Ik stond met huisgenoten te dansen komt er een man naar me toe of dit (circa 1000DHR) mijn geld was. Nou 'Nee', dat zit ik mijn portemonnaie. ' Oke, Ik heb je toch al gefilmd' (met zo'n enge lach). Hoe dan en wat? Dat ik aan het dansen ben met mijn vrienden? Was dit een manier om geld te betalen in ruil voor iets anders? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mij nu voor het eerst ongemakkelijk heb gevoeld, maar gelukkig was ik niet alleen. En mijn huisgenoten maar lachen. Nou echt niet! Als ik hieraan terug denk is het echt bizar en meer dan eng gewoon. Dit is totaal verboden in de Emiraten en het gebeurd dus wel gewoon als je een Arabier bent.. Waar is op dit soort momenten de security dan? Op elke hoek van de straat, zelf bij ons in het appartementen complex is een security. Maar als je ze nodig bent zijn ze er niet. Thanks Dubai!

En zo'n dag wou ik graag besteden om te rusten. Het begon eigenlijk wel goed met uitslapen. Ik wist niet dat het nog bestond, maar daarna werd het toch al wat actiever. Met het bezoeken van Global Village. Een soort stad buiten Dubai waar ze alle culturen samenbrengen in verschillende stands met een attractiepark, eetstands, entertainment, etc. Ik zou het eigenlijk niet echt kunnen omschrijven, omdat het niet te vergelijken valt met iets dat ik ken.
Alleen het leek leuker dan het was.. In de Europa hal verkopen ze letterlijk hetzelfde als in de Arabische hal, alsof iedere Europeaan in een gewaad rondloopt. Het leukste was misschien nog wel dat ze hier gewoon een molen hebben geplaatst waar je poffertjes kon kopen. Alsof Nederland tóch nog een beetje dichtbij is.

Lieve lezers.
Ik ga dit korte verhaaltje afsluiten. Het is helaas alweer tijd om naar bed toe te gaan.
Tot volgende week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Manon

Mijn naam is Manon Poliste, een ambitieuze interior designer & stylist student. Die de brug vormt tussen architectuur en vormgeving en tussen de mens en zijn omgeving. ‘‘Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen, wat ze bezighoudt en wat ze dromen.'' Als interior designer is dat het gene dat mij drijft, maar nu zal het andersom zijn aangezien jullie graag op de hoogte gehouden willen worden en ik dat natuurlijk deel met iedereen. Ik wens jullie veel succes met het lezen van de dyslectische teksten en brabbel zinnen die door elkaar heen lopen omdat ik iets ben vergeten te vermelden. De brabbel tante gaat haar best doen!

Actief sinds 19 Sept. 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 22539

Voorgaande reizen:

10 November 2015 - 10 November 2015

PMU

10 Mei 2015 - 10 Mei 2015

Nederland vanuit alle kanten

28 Augustus 2014 - 15 December 2014

Mijn eerste echte avontuur

Landen bezocht: