Eid Mubarak - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Manon Poliste - WaarBenJij.nu Eid Mubarak - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Manon Poliste - WaarBenJij.nu

Eid Mubarak

Door: Manon Poliste

Blijf op de hoogte en volg Manon

10 Oktober 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Lieve familie, vrienden en alle geïnteresseerden!

Ik hoop dat het net zo goed met jullie gaat als met mij. Gisteren zat ik foto's terug te kijken van augustus en september. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik Nederland 6 weken geleden heb verlaten om aan dit avontuur ben begonnen. En eerlijk gezegd mis ik Nederland niet behalve het fietsen tegen de wind in ook al zit ik altijd te mopperen dat het te hard waait en ik altijd de wind tegen heb. De regen mis ik totaal niet. Het is misschien zelfs een beetje merkwaardig maar als ik geen spijkerbroek aanheb is het gewoon koud bij een buiten temperatuur van zo'n 34 graden gemiddeld. Of ik begin eraan te wennen of het wordt langzaam winter..

Het was weer een weekje in het bijzonder. Afgelopen vrijdag t/m zondag was het Eid Mubarak dat is het Offerfeest. Dit is te vergelijken met Kerstmis, waarbij families samen gaan eten en de kinderen allerlei cadeautjes krijgen etc.
En tja, ook al ben ik geen moslim ik vier het lekker mee, want wie wil er nou geen drie dagen vrij in plaats van alleen de vrijdag.
Nu niet denken dat ik zo'n slecht persoon ben want ik heb geen slaap geslacht en al helemaal niet gegeten. Ik heb alleen gebruik gemaakt van het uitslapen en de lekkere Arabische lekkernijen die vrij veel lijken op het Sinterklaas snoepgoed.

Mijn 'vakantie' was een beleving op zichzelf.
Mijn vrijdag begint altijd met sporten en tja jullie weten allemaal net als mij dat hardlopen op een loopband tienduizend keer verschrikkelijker is dan buiten. Ik was van plan om gewoon een rondje te lopen, maar eenmaal buiten kon ik het toch niet laten. Eenmaal bezig ging het wel, maar de rest van de dag had ik een knalrode kop die niet meer bruin werd.. Het leek een leuk idee, maar met 39 Graden is het eigenlijk niet uit te houden dan is elke kilometer te lang. MAAR uiteraard ben ik geen watje en moest ik de rest van de dag ook nog besteden. Ze hebben hier dus een outlet Mall te vergelijken met Bataviastad maar dan geheel overdekt en een echte wall halla om in rond te lopen. Dan beginnen je handen wel te tintelen en te jeuken als je bepaalde winkels binnenloopt. Je wordt gewoon gretig van de Asics, Zara, Vera Moda en Diesel storen. Jammer genoeg vliegt het geld altijd wat sneller uit je portemonnaie dan dat erin komt. Ohja dat brengt mij nog op een hatelijk verhaal! Ik weet dat hier in 2020 de wereld expo is en als je geld pint komt het af en toe gewoon niet uit de muur en wordt het wel van je rekening afgeschreven. OEH wat was ik boos en laaiend. Nu gaan ze het gelukkig uitzoeken en heb ik er ook weer van geleerd dat je echt alleen bij een bank geld moet opnemen en niet uit een automaat, want het geld moet toch ergens vandaan komen om die nieuwe metrolijn voor ons apparent aan te kunnen leggen of extra hotels en gebouwen te kunnen bouwen.. Jammer genoeg was dat wel mijn geld dat nu wordt geïnvesteerd in het mooiste, luxste en vooral grootste IETS? Alles moet elkaar overtreffen hier in Dubai. Bouwen ze in het land hiernaast een nieuwe toren die hoger is gaan ze er hier wel weer overheen. Dubai dé stad van de UAE, Uiteraard Altijd Er(bovenuit)springen

's Avonds was ons verteld was er vuurwerk nou dat heb ik nooit gezien.. Stond ik daar op tijd op één van de hoogste torens in mijn regio maar ik zag niets hoor. Alleen de lichten van de strandtenten die hun feesten aan het vieren waren. Tja, dat konden Tessa en ik natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. De plaatselijke Armin Buuren deed zijn best, maar het hield jammer genoeg niet over. En als ik hier over het uitgaansleven praat is het zo anders in vergelijking met Nederland. Als 21 jarige kom je binnen en de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 23 en schijndood. Jullie zullen nu wel denken hoe deze ukkiepukkie binnenkomt nou gewoon met Tessa's rijbewijs of paspoort. Ik lijk ook echt op Tessa en de lengte komt helemaal overeen 1,65m. Maar goed het werkt altijd en zo kan ik hier ook genieten van het leven. Ik heb denk ik al meer drank gedronken in Dubai dan in mijn Nederlandse bestaan. Dus supermarkten als het December is zou ik maar vast inslaan want dit drankorgel is tegen die tijd verslaafd (GRAPJE)..

Op zaterdag moest ik mijn visum vervangen aangezien het bijna verlopen was. Ik loop hier rond als toerist aangezien er ingewikkelde regels zijn. De government van de UAE heeft geen wetgeving voor buitenlandse stagiaires, waardoor ik de grens over moest naar Oman en weer terug het land in. Het scheelt echt, dat het een feestdag was. Iedereen was vrolijk en ondanks de trip van 2 uur in de auto ben ik weer een legale tijdelijke inwoner van Dubai. Dit was het enigste dat ik legaal heb gedaan, want officieel mag je met een Nederlands paspoort niet zomaar een auto rijden daar moet je papieren voor hebben of een werkvisum. Die heb ik niet maar ik heb wel in de auto gereden. In Dubai moet alles elkaar overtreffen dus heb ik zelf maar de eerste stap gezet om de eerste de beste illegale Europese dame auto te rijden. Tja, moeten de Emiraten maar niet altijd de beste/eerste willen zijn of de overtreffende trap want hier was ik de eerste mee! Deze competitie hebben jullie helaas niet gewonnen.
En ik voelde me best wel héél stoer.. Om het even duidelijk te maken ze rijden hier van links naar rechts, toeteren de hele dag en je mag 140 km! Je kan het vergelijken met het rijgedrag in Turkije voor degene die daar wel eens zijn geweest. En NEE ik rij niet als een dame dus ik voelde mij eigenlijk wel thuis achter het stuur.

En toen was het zondag. De laatste vrije dag. Van vrije dagen wordt je soms nog vermoeider dan dat je de hele dag werkt. Dit was dan ook een luier uitrust dag bij de Starbucks in de Mall of Emirates met uitzicht over de ski dome waar de kinderen, toeristen en de locale penguins skiën.

En voor je het weet is het dan eigenlijk alweer zover en begint je werkweek. Vier dagen waarbij ik soms nog steeds moet wennen aan de mentaliteit van onze baas. Die van de hak op de tak springt en ineens een opdracht heeft dat je binnen één uur een ontwerp moet neerzetten voor o.a. de ambassade van Burkino Fucking Faso. Dit zijn wel echt leerervaringen, omdat je snel een ontwerp moet neerzetten. Daarnaast ben ik bezig met een sports bar voor één van de grootste hotels in Dubai. Jammer genoeg kan ik jullie hier alleen geen beelden van laten zien omdat er auteursrechten opzitten en sommige projecten ook 'geheim' zijn. Wanneer de echte uitvoering begint is het een ander verhaal.

Lieve schatten de wasmachine piept dat hij klaar is dat betekend dat het hoog tijd wordt om maar weer eens een punt achter deze blog te zetten. Ik heb niet echt veel meegemaakt deze week, maar ik hoop dat jullie min verhalen nog een beetje interessant vinden. Als jullie zelf een vraag hebben mag je die best stellen hoor! Als je wil langskomen op de koffie geef maar een gil dan zorg ik dat het klaar staat.

Dikke knuffel en tot volgende week

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Manon

Mijn naam is Manon Poliste, een ambitieuze interior designer & stylist student. Die de brug vormt tussen architectuur en vormgeving en tussen de mens en zijn omgeving. ‘‘Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen, wat ze bezighoudt en wat ze dromen.'' Als interior designer is dat het gene dat mij drijft, maar nu zal het andersom zijn aangezien jullie graag op de hoogte gehouden willen worden en ik dat natuurlijk deel met iedereen. Ik wens jullie veel succes met het lezen van de dyslectische teksten en brabbel zinnen die door elkaar heen lopen omdat ik iets ben vergeten te vermelden. De brabbel tante gaat haar best doen!

Actief sinds 19 Sept. 2014
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 22535

Voorgaande reizen:

10 November 2015 - 10 November 2015

PMU

10 Mei 2015 - 10 Mei 2015

Nederland vanuit alle kanten

28 Augustus 2014 - 15 December 2014

Mijn eerste echte avontuur

Landen bezocht: